Kilde: handball.no

Her er info om hvordan du kan trene nå.

Selv om all håndballaktivitet er avlyst, er det smart å benytte tiden til å forberede seg på at aktiviteten kommer i gang igjen. Håndball er en fysisk idrett, og seksjon Spill og trening i NHF minner om at perioden er perfekt til å legge grunnlaget for å komme i gang med idretten vi elsker. Du kan gjøre mye innenfor de gjeldende retningslinjene for å være best mulig forberedt på pasninger, skudd, finter, dribling, forsvarferdigheter og ikke minst – skadeforebyggende trening.

Norges Håndballforbund er opptatt av å bidra i den felles dugnaden som myndighetene oppfordrer til, så husk på følgende i forbindelse med trening:

  • En gruppe kan maksimalt bestå av fem personer, inkludert trener. På ett stort areal kan det være flere grupper i gang samtidig så lenge det er god nok avstand mellom gruppene.
  • Ved aktiviteter for barn og unge skal det være en voksen person til stede som har ansvar for at aktiviteten utøves i samsvar med anbefalinger fra offentlige myndigheter. Det vil si at hvis det organiseres trening med flere grupper samtidig, skal det være en voksenperson per gruppe.
  • Deltakerne skal til enhver tid holde minst to meters avstand både innad i gruppen, og det anbefales 10 meter mellom gruppene.
  • Fellesgarderober eller fellesdusjer skal ikke benyttes.
  • Deltakerne skal ikke berøre samme gjenstand, derfor må kastøvelser og lignende gjøres en og en mot en vegg eller et annet treffpunkt.
  • Sørg for at aktiviteten gjennomføres slik at det ikke oppstår skader.
  • Det oppfordres til å benytte alternativer til kollektivtransport i forbindelse med reise til og fra treningen.

Er du målvakt, får du ikke lov til at noen skyter på deg, men du kan trene mye på individuell teknikk på de utfallene du ønsker å bli bedre på i tillegg til den fysiske treningen som er viktig for å beherske en del av teknikkene.

En god hjelp til å forbedre tekniske ferdigheter, er å benytte mental trening.

Norges Håndballforbund har samlet mange tips og videoer der du finner fysisk trening og individuell teknikk i tillegg til mental trening:

På Facebook-sidene Håndballjentene og Håndballgutta kommer jevnlig nye spillere med sine treningstips som kan være til nytte og inspirasjon.

I løpet av kort tid vil det komme konkrete forslag til hva og hvordan du og ditt lag kan organisere treningen og forslag til hva en trening eller uke kan inneholde.

Vi minner om at det er den aktuelle arenaeier, sammen med lokale helsemyndigheter, som avgjør hvorvidt det kan åpnes for innendørstrening i hallene.

Lykke til med treningen!

Les også Håndballens koronainfo